"ההומור כדרך תקשורת עוזר לשבור את מחסום הביישנות" מאוריציו קטלאן
הומור זה אחד הדברים הטובים ביותר לבריאות, וכשמוצאים אותו באמנות זאת חגיגה כפולה…! בכל השנים שאני מתעניינת ולוקחת חלק בעולם האמנות ביקרתי בהרבה מאוד תערוכות, וחייבת לציין שהתערוכות שגיליתי במקרה הן תמיד הכי שוות! אין סוף להפתעות!
דמויות שיוצאות מהרצפה, כלבים, ציפורים שמציצות, ילד שיושב על הגג ומנגן במצלתיים, סוס תלוי, הרבה דמיון והומור ..
את מוזיאון מונה דה פריז" (Monnaie de Paris אני מכירה כבר שנים אך רק לפני כמה חודשים זכיתי לראותו מבפנים, בניין ישן מהמאה ה-18, המחולק לתערוכות קבע ותערוכות משתנות, ברובע ה-6 היפה והאהוב עלי בפריס… והפעם גיליתי אמן עם הרבה דמיון, אומץ והומור. לאחר חמש שנות פרישה, בהן הפנסיונר הצעיר התרחק מעולם האמנות – מאוריציו קאטלן סוף סוף הפך להיות בוגר בעיני הציבור בזכות תערוכה שכולה תפיסה ופרשנויות על פורטרט עצמי.
עבודותיו מוצגות במוזיאונים וגלריות בכל העולם, אך את ה-"קאמבק" קטלאן בחר להציג את עבודותיו ב- "מונה דה פריז" (Monnaie de Paris) בזכות החדרים העשירים הרבים של המוסד. את התערוכה אצרה האוצרת קיארה פריסי.
"לפעמים, מה שדוחף אותי ליצור עבודת אמנות הוא פחות מעניין מהתוצאה עצמה" קטאלן
מגג מוזיאון מונה דה פריז הצופה לנהר הסן, דרך הקירות ועד לרצפה – יצירות האמנות שלו מציפות את כל החדרים ובתצוגות מיוחדות רבות – ולכל יצירה היא יצירת אמנות עמוקה בפני עצמה וגם נתפר חוט מקשר לשאר העבודות המוצגות.
יצירותיו מציגות את האסתטיקה בכישלון, אשר בדרך כלל מתוארות ע"י מבקריו של קטלאן כ-"סוס טרויאני" המביא חתרנות לעולם האמנות ולעולם בכלל. אין ספק – .בלתי צפוי, בלתי רגיל ולפעמים מבלבל – זאת הדרך הטובה ביותר לתאר את קטלאן ועבודותיו.
" ההומור כדרך תקשורת עוזר לשבור את מחסום הביישנות.
זהו סימן כסימני עשן להעברת מסר חשוב היכל להיות מועבר באופן הרבה פחות אפקטיבי מאשר אם הייתי מעביר אותו פשוטו כמשמעו.
אירוניה לפעמים מחביאה רגע דרמטי" מאוריציו קטלאן.
עבודותיו של קטלאן תמיד היו נחשבות ליוצאות דופן ואפילו שנויות במחלוקת ומסעירות דעות, הרי כבר בשנות ה-90 הראה לכולם בעבודותיו כמה הוא בוחן גבולות ושובר מוסכמות וכללים.
מי שזוכר, במסע הבחירות האמריקני, קטלאן יצר את מה שקראו לו "כס המלכות" בהשראת דונאלד טראמפ:
אסלה אמתית ושמישה לחלוטין, העשויה מזהב 18 קראט, אשר הוצבה בשרותי מוזיאון גוגנהיים, ניו יורק (קליק לקריאה על פגי גוגנהיים) ויצרה תורות ארוכים במיוחד בשרותי המוזיאון.
אין ספק כי קטלאן, לאחר 30 שנות יצירת אמנות, מציג כאן קצת פחות מ-20 יצירות מופת שלכולן קשר אחת עם השנייה בהרבה מובנים ובעיקר כמובן – קשר לפורטרט העצמי של קטלאן עצמו. אוצר האמנות, פרנצ'סקו בונאמי, אמר ש-"עבודותיו של מאוריציו בתערוכה הם הכי חושפניים כאמן שאי פעם היו לו. זהו לא סתם פורטרט עצמי, אלא פורטרט עצמי של אמן מחתרתי שמצא את עצמו בעולם של אמנות גבוהה".
אני ממליצה לראות תערוכה של האמן , התערוכה בפריס הסתיימה כבר אבל כדאי לזכור את השם Cattelan Maurizio