צילומים בשחור לבן והמעבר לצבע ...
שנת 2018 החלה ! אני נרגעת מתערוכת היחיד שנפתחה לי בפלורידה וחוזרת להמשך יצירה בסטודיו תוך כדי העשייה ואווירת הצבעים סביבי מוצאת את עצמי יושבת לרגע ו"מדפדפת" בפייסבוק ורואה חגיגה של צילומים בשחור לבן ,
אחותי סיגל שכיום גרה בראש פינה מעלה צילומים שלה כדוגמנית משנות ה 70 כחלק מפרוייקט " אתגר שחור לבן " שרץ כבר שנים בפייסבוק ויש משהו כל כך רטרו בצילומים שהרגשתי שאני חייבת לקפוץ לארכיון של הוריי ולבדוק מתי ולמה הפסיקו לצלם שחור לבן ?
ושמחה לשתף אותכם בגילויים…
בתמונת שחור לבן הצילום אינו מורכב מגוונים אלא מוואריאציות של קונטרסט שונה של בהירות ומשחק של גווני האפור .
כיום מי שמצלם בשחור לבן זה אך ורק מטעמים אמנותיים ולחשוב שעד שנות ה 60 צילמו אך ורק בשחור לבן ,
בואו נציץ בצילומי הצבע הראשונים שפורסמו בארץ משנת 1960:
כשאני נוברת בארכיון של מולה עשת הצלם ואימי דליה שיודעת בדיוק איפה נמצא כל פילים / נגטיב ובאיזה שנה צולם רואים בצורה ברורה שעד 1960 צילמו רק בשחור לבן ולאחר מכן צילמו גם בצבע, במקביל נכנסו גם הטלוויזיות בצבע בכל בית, מעניין לשמוע חוויות שהצילום בשחור לבן לא הופסק אף פעם.
לדברי מולה שמעלה זיכרונות ומספר:
" כשהגיע הצבע הייתה חגיגה גדולה ואתגר מקצועי. אך היות והיה צריך לשלוח למעבדה חיצונית ולקח זמן עד שהתמונות פותחו אז היה לחץ לראות את התוצאה, לכן היינו מצלמים במקביל בשתי מצלמות צבע ושחור לבן יש לזכור שבאותה תקופה לא לכל העיתונים היה צבע, הראשונים שפירסמו בצבע היו "עולם האישה"
תוך כדי הצילומים היינו מפתחים, בודקים שיש תוצאה טובה ורק אז מפרקים את סט הצילומים "
"העבודה בצילומים שחור לבן אפשרו ליצור קונטרסט שנעשה בתהליך הצילום באמצעות משחקי תאורה , מה שבצבע לא מומלץ לעשות היות והתוצאה לא תהיה טובה כמו בש/ל. בשלב הפיתוח במעבדה אפשרי גם לשחק עם החדות בנוסף בפיתוח היו סוגים שונים של ניירות פיתוח שנתנו תוצאות שונות.
צילומים של ריקודים בבת דור הכל צולם בשחור לבן וצבע
"כמובן צילומי הצבע היו יקרים יותר מאשר פיתוח השחור לבן, הרקעים הגיעו עם כניסת הצילומים הצבעוניים. בצילומי השחור לבן הרקעים בסטודיו היו רק שחור או לבן, בצילומי הצבע היה צריך לשים לב שלא יהיה רפלקס צבעוני על הפנים, הרקע האדום לדוגמה היה חוזר ומקרין צבע על הדמות המצולמת לכן היה צריך להרחיק את האובייקט מהרקע. " לדברי מולה
קצת היסטוריה..
הצילום הראשון שפורסם בצבע.
שמו של התצלום הראשון בהיסטוריה ששרד הוא "נוף מחלון בלה־גרא" בשנת 1827 לערך.
זו היתה רפרודוקציה של הליוגרפיה ואחריה ריטוש בתאריך 20 במרץ 1952. בתמונה אפשר להבחין שהבניינים מוארים משני הצדדים בגלל זמן החשיפה הארוך (כ- 8 שעות).
1826
הצילום הראשון בוצע ע"י איש צרפתי בשם Nicephore Niepce אשר הצליח לקבע תמונה באופן איטי של חשיפת התמונה לאור במשך 8 שעות. ביחד עם שותפו בשם Daguerre Louis J.M Daguerre ובנו – הם מכרו לממשלת צרפת את זכויות היוצרים של ההמצאה וזכו לקבל קצבה שנתית עד יום מותם.
בשנת 1839 יצאה המצלמה הראשונה לשוק. שם המצלמה היה Giroux Daguerreotype Giroux Daguerreotype Camera.
העובדה שהמצלמה הבטיחה שכל אחד יוכל לצלם, הפכה ללהיט ופתחה עידן חדש.
1860-1850
הצילום – היה מופקד בידי מקצוענים ששלטו במלאכת הפיתוח שהיתה מורכבת במיוחד החל לשגשג באירופה ובאמריקה.
בעיר ניו-יורק לבדה נפתחו 77 גלריות לצילום ואף ב- Regent Street בלונדון היו 44 גלריות לצילום.
כבר בשנת 1855 פיתח הפיזיקאי הסקוטי ג'יימס קלרק מקסוול -James Clerk Maxwell בסיס תאורטי לצילום בצבע והחל לראשונה לבצע ניסויים בפיתוח תמונות צבע.
1859
הפיזיקאי המוכשר ג'יימס קלרק מקסוול שחקר את האור ותחום האופטיקה הצליח להוכיח שכל הצבעים ניתנים להפקה משלושת צבעי היסוד. התגלית עוררה ענין רב בקרב הצלמים אולם רק לאחר עשרות שנים יושם ומומש ההליך של יצירת הצילום הצבעוני .
בשנת 1861 פותח התצלום הצבעוני הראשון אשר הציג סרט קישוט צבעוני.
1888
חברת קודאק האמריקאית מציגה את מצלמת הקופסה (Box camera) והיא הופכת את הצילום לפעולה פשוטה ועממית ושולטת במשך 70 שנה בצילום הביתי.
זו היתה המצלמה הראשונה שניתן היה להחזיק ביד וממציא המצלמה George Eastman הצמיד לה את הפרסומת: “אתה לוחץ על הכפתור ואנחנו עושים את כל השאר”.
במצלמה הוטענו 100 תמונות, לאחר הצילום המצלמה הובאה למעבדה לפיתוח התמונות ולטעינה מחודשת.
בשנת 1903 האחים הצרפתים לומייר Louis ו- Lumiere Auguste שהיו עם רקע של צילום ובין היתר בנים לאב עם חנות צילום, רשמו פטנט על תהליך צילום צבעוני בצבעים טבעיים, שנקרא “אוטוכרום לומייר” Autochrome שתרגומו 'צבע עצמוני' אשר הופץ באופן מסחרי בשנת 1907.
נוסטלגיה עם הפרסומות הראשונות שצולמו בארץ !
באותם שנים הדוגמניות היו מתאפרות ומתלבשות לבד אך עם הזמן נכנסו המאפרות המקצועיות והסטליסטים שהיו צריכים להתאים את האביזרים לבגדים, לרקע וליצור תמונה מושלמת.
האיפור בצילומי השחור לבן היו הצללות בלבד חשיבות עוצמות הצבע היה חשוב ביותר ופחות הגוונים. תחשבו על זה שאם היו מאפרים בחורה עם ליפסטיק אפור, אדום, כחול או כתום זה היה נראה אותו הדבר בצילום , מה שחשוב זה החוזק של הצבע ולא הגוון.
עם כניסת הצבע שמו לב יותר לצבעים שאיפרו בהם וההתאמה לכל הצבעים שבצילום.
מרתק לראות את ההתקדמות שיש בתחום הצילום בשנים האחרונות, וכייף לחוות את זה !
אתם מוזמנים להכנס לפוסטים מהעבר ולקרוא על אומנות מכל העולם , ועד הפוסט הבא ,,
שבוע טוב!
איריס עשת כהן
איריס, תודה על הפוסט המעניין וסקירת ההיסטוריה של הצילומים.
מזדהה עם ההתרגשות של החדר חושך לפיתוח התמונות – מזכיר לי את תקופת לימודי הצילום בתיכון!
יפית